Art. 398. 1. Zakazane jest używanie:
1) automatycznych systemów wywołujących,
2) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej – do celów przesyłania informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344 oraz z 2024 r. poz. 1222), w tym marketingu bezpośredniego, do abonenta lub użytkownika końcowego, chyba że uprzednio wyraził on na to zgodę.
2. Zgoda, o której mowa w ust. 1, może być wyrażona przez udostępnienie przez abonenta lub użytkownika końcowego identyfikującego go adresu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w celu przesyłania informacji handlowej na podany przez abonenta lub użytkownika końcowego adres elektroniczny.
3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, do przesyłania informacji handlowej, w tym marketingu bezpośredniego, nie może odbywać się na koszt użytkownika końcowego lub abonenta.
4. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233).
czy na podstawie tego artykułu, można wysłać informację handlową na adres email, który jest na stronie www w dziale kontakt?
ChatGPT powiedział:
Na podstawie art. 398 ustawy, którą cytujesz, wysłanie informacji handlowej na adres e-mail znaleziony na stronie internetowej w dziale kontakt nie jest zgodne z przepisami, chyba że właściciel tego adresu wyraził na to wyraźną zgodę.
W artykule jest jasno określone, że przesyłanie informacji handlowych (np. marketingowych) za pomocą telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, takich jak e-mail, jest dozwolone tylko wtedy, gdy abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Zgoda ta może być wyrażona poprzez udostępnienie swojego adresu elektronicznego, jednak musi być jasno określone, że jest to zgoda na otrzymywanie informacji handlowych.
Jeśli na stronie internetowej nie ma jednoznacznej zgody na otrzymywanie takich informacji (np. poprzez umieszczenie odpowiedniego zapisu przy udostępnionym adresie e-mail), wysłanie informacji handlowej na ten adres może być uznane za naruszenie przepisów, a także czyn nieuczciwej konkurencji zgodnie z ust. 4.
W praktyce oznacza to, że sama obecność adresu e-mail na stronie internetowej w dziale kontakt nie jest równoznaczna z wyrażeniem zgody na otrzymywanie niezamówionych informacji handlowych. Aby uniknąć potencjalnych problemów prawnych, przed wysłaniem takiej wiadomości warto uzyskać wyraźną zgodę właściciela adresu e-mail.
Powiedziałeś(-aś):
W jaki więc sposób przesłać informację handlową na adres email, aby było to legalne?
ChatGPT powiedział:
Aby przesłać informację handlową na adres e-mail zgodnie z przepisami prawa, należy spełnić następujące warunki:
Uzyskanie wyraźnej zgody odbiorcy:
- Przed wysłaniem informacji handlowej, musisz uzyskać wyraźną zgodę odbiorcy. Zgoda ta musi być dobrowolna, świadoma, jednoznaczna i udzielona przed przesłaniem jakichkolwiek materiałów marketingowych.
- Zgoda może być uzyskana np. poprzez formularz na stronie internetowej, w którym użytkownik wpisuje swój adres e-mail i zaznacza odpowiednie pole wyboru, zgadzając się na otrzymywanie informacji handlowych.
Przekazanie odpowiednich informacji przed wyrażeniem zgody:
- Zanim odbiorca wyrazi zgodę, powinien zostać poinformowany o tym, kto jest administratorem jego danych, jakie informacje handlowe będą mu przesyłane, oraz w jaki sposób może wycofać zgodę w przyszłości.
- Dodatkowo, należy poinformować użytkownika o celach przetwarzania danych osobowych, podstawie prawnej tego przetwarzania oraz o jego prawach, takich jak prawo dostępu do danych, ich poprawiania czy usuwania.
Potwierdzenie zgody:
- Dobrym zwyczajem jest zastosowanie tzw. mechanizmu double opt-in, gdzie po wpisaniu adresu e-mail przez użytkownika, wysyłasz mu wiadomość z prośbą o potwierdzenie subskrypcji (np. poprzez kliknięcie w link). Dopiero po potwierdzeniu zgody można przesyłać informacje handlowe.
Przechowywanie zgody:
- Powinieneś być w stanie udokumentować, że otrzymałeś zgodę od odbiorcy. Można to zrobić poprzez zapisanie logów systemowych, w których odnotowane są momenty zgody, np. data, IP oraz treść zgody.
Łatwość wycofania zgody:
- W każdej wiadomości handlowej powinna znaleźć się informacja, jak odbiorca może łatwo wycofać zgodę na dalsze otrzymywanie takich wiadomości (np. poprzez link do rezygnacji z subskrypcji).
Spełnienie tych warunków pozwala na legalne przesyłanie informacji handlowych na adres e-mail. Należy pamiętać, że zgodnie z prawem, brak odpowiedniej zgody może skutkować odpowiedzialnością prawną, w tym karami finansowymi.
- Dziennik Ustaw
- 2024
- poz. 1221
Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej
Status aktu prawnego:
oczekujący na wejście w życie
Data ogłoszenia:
2024-08-09
Data wejścia w życie:
2024-11-10
Komentarze
Prześlij komentarz